Skip to content

Cuvântul care ne lipseşte: erata care e rectificare

17/08/2012

ERÁTĂ, erate, s. f. Listă la sfârşitul unei cărţi în care sunt semnalate şi îndreptate greşelile de tipar sau de fond. – Din fr., lat. errata.
Sursa: DEX ’98 (1998)

ERÁTĂ ~e f. Listă anexată la sfârşitul unei cărţi care conţine rectificarea greşelilor observate. /<fr., lat. errata
Sursa: NODEX (2002)

ERÁTĂ s.f. Listă adăugată la sfârşitul unei cărţi, conţinând semnalarea şi îndreptarea greşelilor de tipar (uneori şi de fond) strecurate în cuprinsul lucrării. [Var. errata s.f., erratum s.n. / < fr., lat. errata, cf. lat. errare – a greşi].
Sursa: DN (1986)

ERÁTĂ s. f. listă adăugată la sfârşitul unei cărţi, conţinând semnalarea şi îndreptarea greşelilor de tipar; corrigenda. (< fr., lat. errata)
Sursa: MDN (2000)

ERÁTĂ s. (TIPOGR.) (livr.) corrigenda.
Sursa: Sinonime (2002)

erátă (eráte), s. f. – Listă la sfîrşitul unei cărţi în care sînt îndreptate greşelile de tipar sau de fond. Lat. errata (sec. XIX).
Sursa: DER (1958-1966)

erátă s. f., pl. eráte
Sursa: Ortografic (2002)

*erátă f., pl. e. Greşit zis îld. tabla greşelilor de tipar la o carte saŭ simplu greşelĭ. Ceĭ ce zic aşa se ĭaŭ după fr. errata, care e lat. errata, pl. de la erratum, greşeală, eroare. Cînd e o singură greşeală Francejiĭ zic erratum.
Sursa: Scriban (1939)

“Eu am aflat despre acestă erată de la televizor. Nu-i mai puţin adevărat că l-am contactat pe domnul judecător Minea şi l-am întrebat despre ce erată este vorba. Dânsul mi-a spus că era vorba de o referire la o dată, la 1 sau 2 august, care se repeta. Mi-a spus şi că s-a mai introdus ceva. Altceva nu ştiu, am luat la cunoştinţă de la televiziune de conţinut. Nu am participat şi nu am fost consultaţi în legătură cu acestă erată, de fapt, rectificare, că este impropriu spus erată.

În cadrul actelor normative vorbim de rectificare. Eu, de când sunt judecător, nu am întâlnit în jurisprudenţa Curţii asemenea erate. Au fost erate pe probleme de erori pur materiale, eroarea materială însemnând un cuvânt, trimitere la un alt articol de lege, chestiuni de genul acesta, dar nu ceva ce afectază fondul problemei. Nu aş vrea să mă pronunţ acum dacă este sau nu vorba de o eroare materială până ce nu văd textul care s-a vrut să fie în cuprinsul acelei hotărâri. Trebuie să îmi dau seama în structura acelei hotărâri cu celelate argumente care sunt consecinţele”, a declarat Acsinte Gaspar, pentru gândul.

Controversata adresă CCR către guvern: actualizarea listelor vs. listele actualizate

Pe 2 august, CCR a transmis o adresă către Guvern în care cere actualizarea listelor electorale. Ulterior, pe 6 august, CCR a transmis o adresă către Guvern în care face precizări şi spune că, în realitate, nu a cerut actualizarea listelor ci doar transmiterea listelor actualizate, liste în baza cărora s-a organizat referendumul. Din formularea “actualizarea listelor” se înţelege că guvernul USL ar avea undă verde pentru realizarea mini-recensământului. Pe de altă parte “listele actualizate” în baza cărora s-a organizat referendumul nu mai include realizarea unui mini-recensământ.
»EXCLUSIV. Al treilea judecător CCR atacă ERATA care-l salvează pe Băsescu. Acsinte Gaspar: “Eu, de când sunt judecător, nu am întâlnit în jurisprudenţa Curţii aşa ceva” – 09.08.2012

* Băsescu i-a decorat pe judecătorii CCR: Vă mulţumesc, vă sunt dator – 19.06.2012

Comments are closed.

